هنجار هستی

هنجار هستی

چیزی شبیه تائو
هنجار هستی

هنجار هستی

چیزی شبیه تائو

ایران بین دو انقلاب قسمت بیست و ششم(اصلاحات فرهنگی ـ اجتماعی رضا شاه)

 به توسعه زبان فارسی همت گماشت و کوشید از ترویج و آموزش سایر زبانهای رایج در کشور بکاهد. حتی پوشیدن لباسهای محلی و سنتی را ممنوع کرد و بجای آن لباسی مشهور به لباس پهلوی را رایج کرد. حتی جز معدودی از روحانیون پوشیدن لباس روحانیت نیز ممنوع شد. مهمترین حرکت اجتماعی او کشف حجاب زنان بود. او جشن کشف حجاب در سراسر کشور برگزار کرد و تظاهرات گوناگونی را با حضور زنان کارمندان دولت حتی رفتگران شهرداری ترتیب داد. کارمندانی که زنانشان با لباس مورد نظر حکومت در انظار ظاهر نمی شدند امکان ترفیع و ترقی در سیستم دولتی را از دست می داند. فرهنگستان زبان را تأسیس کرد که وظیفه اصلی او پاک سازی زبان فارسی از واژه های بیگانه بود. این اصلاحات از نظام ارتش کشور شروع شد و در تمامی اجزاء کشور تسری یافت. تمامی عناوین افتخاری را لغو کرد. انجمن پرورش افکار را با سرمشق از ایتالیای فاشیست و آلمان نازی برای تبلیغات در حوزه مورد نظر خودش تأسیس کرد. نام بسیاری از شهرها را تغییر کرد. 1313 نام ایران را جایگزین کلیه نامهای دیگر نظیر پارس نمود. 

نظرات 1 + ارسال نظر
N...L...R یکشنبه 17 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 14:27 http://maloosak.69.mu

آدم ها دنبال خوشبختی می گردند اما خوشبختی پیدا کردنی نیست ساختنی است... سعادت و خوشبختی رو براتون آرزومندم... خوشحال میشم به منم سر بزنین نیومدی هم اشکال نداره بازم ممنون موفق باشی
9651

سلام سعی کردم به وب شما سر بزنم ولی قابل دسترسی نبود إن شاء الله در فرصتهای بعدی مجدد سعی می کنم. ممنون که به من سر زدی.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد