هنجار هستی

هنجار هستی

چیزی شبیه تائو
هنجار هستی

هنجار هستی

چیزی شبیه تائو

تطبیق آموزه های قرآن و تائو قسمت چهارم «عدم وابستگی»

در قرآن دعوت به توحید یعنی رها کردن خویشتن از قید هر تعلقی و تنها و تنها در قید عبودیت خدا بودن و بر این مدار هویت یافتن به عبارت دیگر از خود رها شدن و به خدا پیوستن. تنها در این صورت است که انسان به تمامی با هنجار هستی هماهنگی یافته و به تمامی به سعادت و نیک بختی می رسد. در کتاب تائو آمده است: « فرزانه به هیچ چیزی وابستگی ندارد و دنبال رضایت خاطر یافتن از چیزی نیست. او مفهوم نیستی را می داند و می داند که این تنها مفهومی است که به کار می آید لذا او با همه چیز یگانه است و به تمامی راضی و خشنود است ».

تطبیق مفاهیم معنوی قرآن و تائو بخش سوم: تعادل بین علم و عمل

مفاهیم دین اسلام سرشار است از تأکید بر وجوب و ضرورت دانش و دانش آموزی، تفکر، تعقل، تدبر و... به گونه ای که برای فراگیری دانش و فهم حقیقت نه زمان مطرح است، نه مکان، و نه شخص، جنس و نه سن و سال. اما این فرایند زمانی سودمند است که بتواند زیر ساخت حیات انسان شود، و الا خوض و غور بیش از حد در دانش از منظر قرآن پذیرفته نیست. قرآن خطاب به افراطیون در این زمینه می فرماید: «قل الله ثم ذرهم فی خوضهم یلعبون »(انعام/91). و یا در سوره بقره از بنی اسرائیل یاد می کند، که در مقابل فرمان خدا مبنی بر کشتن گاو، آن قدر از رنگ و سن و جنسش پرسیدند که کار یافتن چنین گاوی را بر خود بسیار دشوار کردند. 

   به نظر می رسد خوض در دین هر چند امر پسندیده ای است، اما تا آنجا لازم است که انسان حجت کافی برای بهبود حیاتش، عملش، اخلاقش و مواردی از این قبیل را بدست آورد، از آن پس دیگر باید آنچه یافته است را به محک تجربه بگذارد و اصطلاحا با آنها زندگی کند و از آن بالاتر آنها را تبدیل به هویت خودش نماید.

   در کتاب تائو هم چنین اشاراتی دال بر ضرورت تجربه مفاهیم حقیقی و پرهیز از خوض و غور زیادی قابل مشاهده است: « هرچه تائو را بیشتر به کار ببرید بیشتر قابلیتهایش را می شناسید، هرچه بیشتر درباره اش صحبت کنید کمتر می شناسیدش ».