هنجار هستی

هنجار هستی

چیزی شبیه تائو
هنجار هستی

هنجار هستی

چیزی شبیه تائو

رمز سعادت

   به نظر من رمز سعادت انسان در یک کلمه خلاصه می شود:‌«‌ ایثار »، یعنی گذشتن از :عادتها، تعلقات، ثروت، زیبایی، رفاه و... و حتی جان، برای رسیدن به مقصد و مقصودی بالاتر، هر کس که در زندگیش نتواند این معنا را تحقق ببخشد، نباید انتظار سعادت چندانی را داشته باشد. گاندی می گوید:


بدون گذشت و فداکاری اعمال و دانسته های انسان سرد و خشک

می شوند، و حتی ممکن است مبدل به غل و زنجیر شوند.


برای من دعا کنید که آزاد شوم.

شعار داشتن

پیشنهاد می کنم هر از چندگاهی برای خودتان یک شعار تعیین کنید و سعی کنید آن را در زندگی به کار ببندید، در پایان روز با خود بیندیشید: چقدر به شعار امروزم پایبند بودم. هم اینک با خودتان فکر کنید اگر قرار بود شعاری برای زندگی خود انتخاب کنم آن شعار چه بود؟

   شعار این روزهای من: 

تلاشگری، بی توقعی و تسلیم است.

چند سخن حکیمانه ( قسمت بیست و چهارم )

زنجیرهای یک برده همان لحظه می گسلد که حق آزادی خود را احساس می کند.


توضیح:


تمام معنای تکامل انسان در یک جمله خلاصه می شود:« رهایی از باورها، دلبستگی ها و عادتهای کهنه و پیوستن به باورها، دلبستگی ها و عادتهای نو و بهتر». اگر انسان تنها به رهایی بیندیشد، بدون یافتن تعلق، هویت و دلبستگی بهتر این روند جز تهی کردن زندگی از معنا سرانجام دیگری نخواهد داشت. اما اگر انسان در صدد باشد، تا با یافتن معانی و روشهای جدید از معانی کهنه و عادتهای قدیمی دست بکشد، این روند به زندگی انسان جلوه بهتر و تازه می دهد.

پس بر آنچه هستید بمانید و شکرگزار باشید، ولی کوشش برای یافتن فضاهای بهتر و زیستن در آن را فراموش نکنید.

یک جمله از بزرگ مرد تاریخ بشر، مردی برای تمام فصول گاندی

در رابطه با خدا، باید بگویم که تعریف کردن او کار مشکلی است، اما تعریف حقیقت در قلب هر انسانی وجود دارد. حقیقت چیزیست که تو در همین لحظه آن را درست می دانی، و همان خداست.

  کسی که این حقیقت نسبی را بپرستد، می تواند در مورد حقیقت مطلق اطمینان داشته باشد: یعنی با گذر زمان به خدا می رسد.


توضیح:

آری دوستان کلید، موفقیت و سعادت این است که با خود شناسی نخست بدانیم که در این لحظه به چه چیزی ایمان داریم و آن را درست می دانیم، این ادراک برای شروع کافی است، باید بر همان مبنا عمل کنیم، در حدیث آمده است: « هر کس به آنچه می داند، عمل کند، خدا آنچه نمی داند به او خواهد آموخت ». پس خدا ادامه راه را به ما با مهربانی خواهد آموخت، و سپس وظیفه ما شکر گزاری است:

« إنّا هدیناه السبیل فامّا شاکرا فاما کفورا» 

به درستی که ما به راه هدایت می کنیم پس بر شماست که سپاسگزار باشید، یا کفران کنید.

پس بر آنچه که هم اکنون درست می دانید، استوار عمل کنید، اما هرگز این تصور رانداشته باشید، که آنچه که اکنون درست می دانم، تمام حقیقت است، بلکه همواره به فکر بهبودی خویش و روش زندگی خود باشید، خدا راه را به شما نشان می دهد،

برای من دعا کنید.

چند سخن حکیمانه( قسمت بیست و سوم )

وقتی که هنجار هستی گم می شود،

خوبی و زهد مطرح می شوند.

وقتی که ادراک و هوش فطری بشر گم می شود،

دانش و زیرکی مطرح می شوند.

وقتی که کشور دچار آشوب می شود،

میهن پرستی مطرح می شود؛ و بر هویت ملّی پای فشرده می شود،

خصوصا کسانی بر آن پای می فشارند، که تا دیروز میهن پرستی را نشانه ضدیت با ایدئولوژی خودشان می دانستند، و درصدد نابودی میراث ملی بودند.