هنجار هستی

هنجار هستی

چیزی شبیه تائو
هنجار هستی

هنجار هستی

چیزی شبیه تائو

مهمترین اتفاقی که باید در زندگیمان بیفتد!

آیا هرگز از خویشتن دربارۀ هویت خود پرسیده اید؟

هویت از آن مقوله هایی است که بسیار ساده  و همیشگی است، و در تمامی لحظات زندگی حتی زمانی که در خواب هستیم با ما همراه است، اما وقتی که می خواهیم از آن صحبت کنیم و یا به آن فکر کنیم می بینیم که چقدر صحبت کردن یا اندیشیدن دربارۀ منبع هویتی وجودمان دشوار است. اما  پیش از صحبت کردن دربارۀ هویت باید تعریف روشنی از هویت داشته باشیم و بدانیم هویت فردی ما چیست؟

سابقا تعاریفی از هویت از منظر تائو و اسلام ارائه شد، که می توانید در همین وبلاگ آنها را جستجو کنید. اما در مجموع می توان گفت:

هویت آن منبعی است که انسان به واسطۀ وجود آن در زندگیش احساس مطلوبیت می کند، و دوست دارد به واسطۀ حضور آن، یا به امید دسترسی به آن به حیاتش ادامه دهد.

  یا فتن چنین مفهومی در زندگی مهمترین و اصلی ترین اتفاقی است که باید در زندگی ما بیفتد. زیرا این نخستین گام در مسیر خود شناسی ما است. منبع هویتی ما در حقیقت بیانگر خواستۀ واقعی ما از خود و زندگی است؛ پس آن را به نیکی بشناسید.

هویت از منظر اسلام

   برخی صاحب نظران عرصۀ دین اسلام بر این باورند که هویت انسان در اسلام همان فطرت اصیل انسانی اوست، که در نهاد خود به سوی توحید و حقیقت گرایش دارد. اما انسان به دلایلی بر هویت اصلی خویش گرد غفلت می پاشد، و هویتهای جدیدی اتخاذ می کند. رستگاری و شفای تمامی دردهای انسان از منظر ایشان بازگشت به هویت اصلی و اصیل انسانی است؛ که از مسیر ایمان و تقوا میسر است. 

   از منظر ایشان دین اسلام بلکه تمامی ادیان آسمانی هدفی جز متذکر ساختن انسان نسبت به فطرت و گرایش های فطریش ندارند. 

فذکر إنما أنت مذکر لست علیهم بمصیطر( غاشیه/21و22)  

پس تذکر بده که کار تو جز تذکر نیست و تو بر ایشان سیطره نداری