هنجار هستی

هنجار هستی

چیزی شبیه تائو
هنجار هستی

هنجار هستی

چیزی شبیه تائو

رابطه حجاب با توقعات زنان و مردان از یکدیگر

در بحث دنباله داری که در ارتباط با حجاب شروع کردیم، به مورد فوق می پردازیم. در این خصوص باید گفت: نحوۀ ظهور و بروز اجتماعی افراد ـ خصوصا جوانان ـ تا حد زیادی تابع توقعاتی است که دو جنس مخالف از یکدیگر دارند. بنابراین ظهور در عرصۀ جامعه و خودنمایی با جلوه های جسمانی گواه این است که انتظارات دو جنس در جامعه به این سمت گرایش شدید دارد. پس چنانچه در جامعه فضا و آموزش مناسب برای سایر جلوه گیریها فراهم شود، قطعا افراد جامعه به اشکال متعالی تر خود نمایی روی می آورند. البته در این بین نقش آقایان در جامعه ما پر رنگتر به نظر می رسد، زیرا در ساختار سنتی جامعه ما آقایان انتخاب کننده هستند و خانمها انتخاب شونده. 

حجاب و بحران آموزش، پذیرش اجتماعی و الگوی مناسب دینی

   در بحث دنباله داری که با موضوع حجاب شروع کردیم امروز به عنوان فوق می پردازیم در این خصوص باید دید چقدر سطوح گوناگون خودنمایی را آموزش داده ایم و زمینۀ بروز استعدادها را در مردم و خصوصا جوانان فراهم کرده ایم و چقدر آنها را به عالی ترین سطح خودنمایی که عبارتست از: ویژگی خدای نمایی انسان و مقام خلیفة اللهی او عملا آگاه کرده ایم؛ و مهمتر این که نظام اجتماعی ما تا چه حد برای این نوع جلوه گریها ارزش قائل است.  

   از سوی دیگرنظام اجتماعی ما  نتوانسته الگوهای عینی از یک مسلمان امروزین به جامعه بنماید. برای جوان امروز حتی الگوهایی از یک نسل قبل هم قابل قبول نبوده و پذیرفته نیست؛ او الگویی از جنس خودش وبا مقتضیات خودش می خواهد. بنابراین یکی از مهمترین بحرانهای نسل سوم انقلاب بحران الگوست. جامعۀ ما در ارئۀ الگوی مسلمان امروزی نا توان بوده است.

برخی علل بروز پدیده بد حجابی قسمت اول میل اصیل انسان به خودنمایی

   همان طور که در مقدمه بیان شد، نحوۀ جلوه گریهای آحاد یک جامعه تابع هنجارهایی است که در آن جامعه وجود دارد بنابراین وقتی در جامعه ای شاهد پدیدۀ بد حجابی و بی حجابی هستیم، این نکته گواه این است که جامعه این رفتار را نه تنها بد تلقی نمی کند، بلکه برای آن ارزش قائل بوده و آن را مورد تشویق قرار می دهد. انسان نیازمند حضور و بروز اجتماعی است؛ و این حضور و بروز در اشکال گوناگون قابل تحقق می باشد. چنانچه در یک جامعه زمینه های ظهور وبروز اجتماعی به نحو عادلانه و متناسب با نیازهای انسانی برای اکثریت جامعه فراهم نشود، خود به خود این تمایل به سمت ساده ترین و ابتدایی ترین شکل آن که عبارتست از ابراز جلوه های جسمی و جنسی حرکت می کند. ساختار اجتماعی و فکری و فرهنگی جامعه ما در عصر ارتباطات به گونه ایست که فضای مناسب را برای حضور و بروز شایستگیهای زنان را مبتنی بر شناختشان از حقوق و ظرفیتهایشان فراهم نمی کند. زنان ما امروزه با رشد آگاهیهایشان و به یمن حضور در عصر ارتباطات به حقوق خود به عنوان یک انسان در سایر جوامع بشری واقف هستند، و بهره مندیی معادل آنان برای خویش طلب می کنند. و به صرف ارائه این آمار که60% جمعیت دانشگاه های ما را دختران تشکیل می دهند، نمی توان برای مطلوبیت حضور اجتماعی زنان در جامعه ایران شاهد آورد. زن ایرانی از خود می پرسد: چند درصد پستهای مدیریتی کشور در اختیار زنان شایسته است؟ چقدر از چرخ اقتصاد کشور به دست زنان شاسته می چرخد؟ وضعیت ورزش بانوان ایران چگونه است؟ چه مقدار از امکانات و تسهیلات اجتماعی برای زنان طراحی شده است؟ و آیا پایین بودن آمار حضور اجتماعی زنان به دلیل عدم قابلیت آنها ست، یا به دلیل مردسالار بودن جامعۀ ما است؟ چنین پرسشهایی در نزد زنان ما خودآگاه یا ناخودآگاه مطرح است. این وضعیت خواسته یا ناخواسته این احساس را در زنان ایرانی ایجاد می کند که هنوز جا برای حضور اجتماعی آنان تنگ است، و جز عدۀ معدودی که به هر دلیل می توانند در عرصه های اجتماعی حضور مؤثر بیابند، سایرین باید به حداقلها اکتفا کنند. در این شرایط شاهد هستیم که ساده ترین شکل خود نمایی که عبارتست از خودنمایی با ارائۀ جاذبه های جسمی و جنسی ظهور و بروز زیادی دارد. و البته جامعه نیز این رفتار را تأیید می کند؛ و به گسترش آن کمک می کند.

علل بروز پدیده بد حجابی در یک جامعه(‌لب مطلب)

بر این باور هستیم که تمایل به بد حجابی از میل اصیل انسان به ابراز خویشتن در جامعه ناشی می شود، اما این سؤال مطرح است که:« چرا در یک جامعه این تمایل غالبا به ساده ترین شکل آن بروز یافته و افراد می کوشند با بروز زیباییهای جسمانی به خود نمایی بپردازند » و چرا این میل کمتر متوجه استعدادهای برتر انسان می شود. در ادامه به علل بروز این پدیده در جامعه ایران می پردازیم اما علاقمندیم پیش از ورود به بحث از نظرات شما استفاده کنیم.