هنجار هستی

هنجار هستی

چیزی شبیه تائو
هنجار هستی

هنجار هستی

چیزی شبیه تائو

باز هم مردم عادی

در تأیید نکته ای که در مطلب گذشته تقدیم شد می توان به جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری گذشته اشاره کرد. در این زمان نظام برای گرما بخشیدن به فضای انتخابات و داشتن مشارکت حداکثری مردم هیچ اعمال نظارت آشکاری بر حضور مردم و نحوه تعامل ایشان با یکدیگر نداشت و در تمامی مراکز استان خصوصا در شهر تهران طرفداران کاندیداها با آزادی کامل و به صورت غالبا مسالمت آمیز با همه اختلاف سلیقه ها در کنار هم حضور داشتند و با ابتکارات ویژه ای کاندید مورد نظرشان را تبلیغ نموده و طرف مقابل را تقبیح می کردند و چه فضای پر شور و نشاط و فرح بخشی فراهم شده بود. اما این فضا را مقایسه کنید با فضای پس از آن که جریانهای سیاسی کوشیدند با قشون کشی خیابانی قدرت نمایی کنند و چه صحنه های زشتی خلق شد و چه خونهای نا حقی ریخته شد، افسوس و صد افسوس.

مردم عادی

در ایام ماه مبارک رمضان تصمیم گرفتم بعد از صرف افطار برای ورزش و هواخوری به پارک نیاوران تهران بروم حدود نیمه شب به همراه همسرم به سوی پارک حرکت کردیم. هیچ وقت این ساعت پارک نرفته بودم و تصوری از وضعیت پارک در این ساعت آن هم در ماه رمضان نداشتم. به پارک که رسیدم به زحمت جای پارک پیدا کردیم. در فضای با صفای پارک همه جور آدمی پیدا می شد از برادران واقعا محترم حزب اللهی که با محاسن بلند و پیراهن های اصطلاحا یقه آخوندی یا به اصطلاح امروز یقه دیپلمات و خواهران واقعا محترم محجبه با حجاب  به اصطلاح برتر(چادر) که انصافا به حضورشان در شهر باید افتخار کرد تا هموطنانی که با حداقل حجاب وبا سیگار زیر لب روی چمنها مشغول ورق بازی، قلیان کشی و یا مشغول گوش دادن به موسیقی زنده عده ای جوان خوش ذوق که با گیتارهایشان به پارک آمده بودند و مردم را سر گرم می کردند. عده ای هم مشغول ورزش کردن، اسکیت و کارهایی از این قبیل بودند. هر کس با هر سلیقه ای در این محل جمع شده بود و پارک در نیمه شب ماه مبارک رمضان بیانگر واقعی جامعه ما بود و جالب بود که هر کس به سرگرمی مورد علاقه خودش مشغول بود و هیچ کس با کسی کاری نداشت. نه آن دوست حزب اللهی به آن هموطنان مشغول ورق و تخته بازی و سیگار و قلیان کشی کاری داشت و نه متقابلا آنها با برادران یا خواهران حزب اللهی. به همسرم گفتم نگاه کن اگر شخص یا سلیقه ای خاص احساس نکند در بهره مندی از سبک زندگی خاص خود و یا ابراز تنفر از سبک زندگی دیگران مورد حمایت نهاد قدرت است این مردم بلد هستند با هر فکر و سلیقه ای کنار هم مسالمت آمیز زندگی کنند اما افسوس از زمانی که نهاد قدرت تصمیم می گیرد از تفکر یا سلیقه ای خاص حمایت کند، آن زمان است که این مردم به جان هم می افتند. 

تحقق آرزوها

همه ما در کودکی آرزوهایی داشته ایم که به دلایل گوناگون در مسیر تحقق آنها هرگز قدم نگذاشته ایم. اخیرا دو تجربه جالب برایم پیش آمد و فهمیدم گاهی تحقق آرزوها چقدر ساده است ولی از آنجا که هیچ وقت اقدام نکرده ایم و یا در صدد یافتن راه درستش نبوده ایم غالبا آرزوهایمان را به فراموشخانه ذهنمان فرستاده ایم و خود را از زیستن در فضای آنها محروم کرده ایم و البته آرزوها سمج تر از آن هستند که با این طرفند های ساده دست از سر ما بر دارند. مثلا من در کودکی همواره سودای سفر به خارج از کشور با وسیله نقلیه شخصی داشته ام اما هیچ اقدامی در این خصوص نکردم اخیرا متوجه شدم که امکان تحقق این رویا بسیار ساده است و در همین کشور خودمان که غالبا از بدی شرایط زندگی در آن می نالیم تحقق این رویا با صرف وقتی اندک حداکثر یک روز کاری و صرف هزینه ای حدود دویست و پنجاه هزار تومان امکان پذیر است و باید مژده دهم که امکانات خوبی هم در این زمینه مهیا هست.  

   آیا می دانستید قانونا هر ایرانی امکان داشتن سه عدد تفنگ اعم از گلوله زنی و ساچمه زنی را دارد و برای این کار حتی می تواند از امکان خرید تفنگ با قیمت دولتی که تقریبا نصف قیمت بازار آزاد است استفاده کند . پس اگر در سرتان سودای پرداختن به تفریحاتی نظیر شکار و یا تیر اندازی هست، دست یابی به چنین آرزوهایی در کشور ما چندان دور از دسترس نیست. شاید بسیاری آرزوهای دیگر هم به همین سادگی محقق شوند پس آستین بالا بزنیم و اقدام کنیم. تنها یک آرزو هست که تحققش به این سادگی ها نیست و آن آدم شدن است که البته طرفدار زیادی هم ندارد پس خیلی نگران آن نباشید و خوش باشید.