هنجار هستی

هنجار هستی

چیزی شبیه تائو
هنجار هستی

هنجار هستی

چیزی شبیه تائو

عفاف و حجاب قسمت دوم

مقدمه

   انسان موجودی اجتماعی است که خداوند او را به قوای متعددی برای حضور مؤثر در جامعه مجهز کرده و بسیاری از استعدادهای او که وسیلۀ تکامل الهی است در بستر اجتماع شکوفا می شوند؛ بنابراین ضروری است دین خدا حدود و ثغور رفتارهای اجتماعی انسان را مشخص کند، تا این بخش از زندگی انسان بتواند به نحو مناسب در مسیر الهی قرار گیرد. از جملۀ تمایلات انسان که شکل کنترل شده و متعادل آن مورد تأیید اسلام است، میل او به مور تأیید و پسند بودن در عرصۀ اجتماع است. این میل به صورتهای گوناگون و حسب هنجارهای اجتماعی ظهور می یابد، که اولیّه ترین شکل آن ارائۀ قابلیتها و زیبایی های جسمانی است. با توجه به محدودیّت قوا و استعدادهای انسان در ظرف دنیا، عطف توجه انسان به یک مرتبه از توجه او به سایر مراتب کاسته و یا سبب بی توجهی می شود. بنابراین اسلام با هدف کنترل تمایل انسان و خصوصا زنان به خود نمایی ظاهری ( زیرا این میل در زنان نسبت به مردان بسیار قویتر است ) موضوع حجاب را مطرح کرده است؛ تا توجه انسان معطوف زمینه های متعالی تر شود؛ و به این وسیله امکان رشد قوا و استعدادهای انسان مهیا شود. رویکرد اجتماعی اسلام به موضوع حجاب عمدتا عبارتست از: فراهم شدن امکان حضور کریمانۀ زن و مرد در جامعه تا ایشان به عنوان دو انسان در کنار یکدیگر به انجام وظایف اجتماعی خود اقدام کنند، و فضای فی مابین تبدیل به مجالی برای بهره مندیهای شهوانی، و تعدیات و تجاوزات حیوانی که نافی کرامت انسان است نشود. به علاوه اسلام هرگز سرکوب تمایلات جنسی را جایز ندانسته، و قالب ارضای این نیاز را ازدواج معرفی کرده، و با توصیه به حجاب و عفاف به تقویت کانون خانواده کمک کرده تا علاوه بر ایجاد آسایش و آرامش در این کانون برای همسران، محیط خانواده را به لحاظ روانی مکانی امن برای تولید و تربیت نسل صالح اسلامی کند.

 نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نظام سیاسی که می کوشد مبتنی بر دستورات الهی جامعه را به سر منزل رشد و تعالی برساند، این تکلیف را دارد که احکام دین را به بهترین شکل در جامعه محقق نماید. بنابراین پیگیری وضعیت حجاب در جامعه و کوشش برای بهبود آن از وظایف مسلم و مشروع چنین حکومتی است. اما پرداختن به این موضوع فارغ از ضرورتها و شرایط زمان و مکان نه تنها کمکی به بهبود وضعیت نمی کند، بلکه بر عمق مشکل می افزاید. پدیدۀ بد حجابی علل متعددی دارد که به برخی از آنها نظیر: پدیده های ناشی از عصر ارتباطات( اینترنت، ماهواره و... )، تهاجم فرهنگی و... توجه بیشتری شده است، اما نسبت به سایر علل که اهمیتی برابر با موارد یا شده دارند، کم توجهی شده است، بنابراین هرگز نتوانسته ایم با یک برنامه جامع به رفع معضلات اجتماعی و از جمله بد حجابی اقدام کنیم. در این نوشتار خواهیم کوشید، توجه خود را بیشتر به این موارد معطوف نموده و با دسته بندی مشخص به راهکارهای مناسب برسیم. إن شاء الله. 

   لازم به ذکر است، نویسنده با علم به این که هدف اسلام از حجاب تنها پوشش ظاهر نیست و مخاطب حجاب در اسلام تنها زنان نیستند، با توجه به حساسیتهای جامعه نسبت به پوشش زنان مطالب خود را بیشتر حول این موضوع ارائه می کند.  

عفاف و حجاب یک

با توجه به این که موضوع تجاوزهای دسته جمعی و به عنف موضوع روز جامعه ماست؛ و مسلما چنین خبرهایی دل هر انسان آزاده ای را به درد آورده است. و نیز با توجه به این که مسئولان امر در عوض حل مشکللات جدی اجتماعی در کشور بعضا در صدد هستند، که بد حجابی و تظاهرات نا مناسب قربانیان را عامل این پدیده معرفی کرده و به این بهانه دور جدیدی از گشتهای ارشاد را راهی خیابانها کنند، لازم دانستم به موضوع عفاف و حجاب از دیدگاه اجتماعی توجه کرده، و شما را در دانسته های خودم مشارکت دهم. همراهی شما با این مطالب و اظهار نظرهایتان رهگشا خواهد بود، إن شاء الله.

چرخۀ معیوب

بسیاری از ما به یاد می آوریم که وقتی کودک بودیم همواره در آرزوی بزرگسالی به سر می بردیم. و اکنون که به اصطلاح بزرگ شده ایم، بسیاری از اوقات در اندوه و افسوس کودکی هستیم؛ و لحظات بسیاری را با یادآوری خاطرات شیرین آن خوش می کنیم. شاید اگر دوباره کودک شویم باز همان آرزوها و افسوسها. به نظر می رسد در یک چرخۀ معیوب افتاده ایم و باید به فکر خروج از آن باشیم.  

   اگر شما خود را در این چرخه احساس می کنید، لطفا نظر پیشنهادی خود برای خروج بنویسید.