هنجار هستی

هنجار هستی

چیزی شبیه تائو
هنجار هستی

هنجار هستی

چیزی شبیه تائو

تطبیق آموزه های قرآن و تائو قسمت بیست و ششم« ریشه داشتن »

قرآن می فرماید:

الم ترکیف ضرب الله مثلا کلمة طیبة کشجرة طیبة اصلها ثابت و فرعها فی السماء توتی اکلها کل حین باذن ربها یضرب الله الامثال للناس لعلهم یتذکرون. و مثل کلمة خبیثة کشجرة خبیثة اجتثت من فوق الارض مالها من قرار. یثبت الله الذین آمنوا بالقول الثابت فی الحیاة الدنیا و فی الاخرة و یضل الله الظالمین و یفعل الله ما یشاء (ابراهیم/ 24 تا 27).

آیا ندیدی که خدا کلمة پاک را به درختی پاک تشبیه کرد که ریشه هایش ثابت و استوار است و شاخه هایش بر آسمان برکشیده شده است؛ و به اجازه پروردگارش همواره بر می دهد. خداوند این گونه برای مردم مثال می زند، باشد که متذکر شوند. تشبیه کلمه پلید مانند درختی است که ریشه هایش خارج از زمین است و ثبات و قراری ندارد. خداوند اهل ایمان رابه وسیله بیان استوار [کلمة پاک] در پناه خویش در دنیا و آخرت نگه می دارد؛ و ستمگران را گمراه می کند؛ و خدا هر چه بخواهد انجام می دهد.

قرآن کلمۀ طیبه یا کلمۀ پاک، که روشنترین مصداق آن توحید و یکتا پرستی است را به درختی پاک توصیف می کند که ریشه در جای ثابت و استواری دارد و سر به آسمان کشیده است و مرتبا ثمرات و برکاتش را به اذن خدا نثار می کند. بر عکس آن شرک را به درخت پلیدی تشبیه می کند که ریشه اش در هوا یا هوای نفس انسان معلق است و هیچ قراری ندارد.

   آن که ریشه در جای درستی دارد همواره روح و جانش تغذیه می شود و محصولات خوب و شیرین به بار می آورد، آن که ریشه در هوا دارد و یا در جای نادرستی ریشه تنیده است، همواره ناخرسند است و جز محصولات تلخ و فاسد به بار نمی آورد. 

   بر همین اساس تائو می گوید: « آنچه ریشه دارد آسان تغذیه می شود »(ص64) 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد