هنجار هستی

هنجار هستی

چیزی شبیه تائو
هنجار هستی

هنجار هستی

چیزی شبیه تائو

معرفی یک کتاب( دین و دوران )

کتاب دین و دوران اثر علی اکبر احمدی به بررسی نظرات شهید مرتضی مطهری در خصوص چگونگی بروز انحراف در دینداری و راهکارهای احیای آن در زمان ما می پردازد. این کتاب نخست با یک رویکرد تاریخی، علل بروز انحرافات در دینداری را بررسی کرده و به ریشه یابی ناراستی های موجود می پردازد.

در بخش دوم نویسنده کوشیده است  به راهکارهایی بپردازد، که در بیان شهید مطهری برای برون رفت از وضع موجود پیشنهاد شده است. به طور خلاصه شهید مطهری عقلانیت را مبنای برون رفت از وضعیت نابسامان دین داری در زمان ما می داند. نکته مهم این که شهید مطهری بر این نظر است که اندیشه دینی یا به تعبیر روشنتر اندیشه دین داران چیزی جدا از دین است. 

شهید مطهری بر بحث تحقیق و رویکرد تحقیق مدار در امر دینداری تأکید بسیار دارند و آن را مبنای مسلمانی در زمان ما می دانند و نه تقلید و پیروی کور از عالمان دین.

این کتاب در دوهزار نسخه به قیمت 3800 تومان توسط معاونت پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی به زیور طبع آراسته شده است. 

ویژگی کتاب مورد نظر 

مهمترین ویژگی این کتاب دغدغه آن برای یافتن راهکاری جهت رفع معضلات موجود در دینداری مسلمانان از بیان شهید مطهری است، و باید گفت پاسخ هایی که از لابلای کلام استاد مطهری توسط مؤلف یافت شده است پاسخ های درست کاربردی و اثر گذاربه نظر  می رسد، که با واقعیت های موجود تطابق قابل ملاحظه ای دارد. اما با خواند این اثر جای تأسف بسیار باقی می ماند که چرا در نظام جمهوری اسلامی که شهید مطهری را تئوریسین انقلاب دینی مردم ایران می خواند، در طول حیات قریب سی و پنج سال خود نتوانسته است چنین رویکردهایی را مد نظر برنامه ریزیهای خود قرار دهد، تا اسباب رشد و ترقی و تعالی جامعه بیشتر فراهم شود و از معضلات و کاستیهای فرهنگی و اجتماعی کشور کاسته شود. 

   خواندن این اثر را به همه اهالی فرهنگ خصوصا علاقمندان حوزه فرهنگ دینی توصیه می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد