هنجار هستی

هنجار هستی

چیزی شبیه تائو
هنجار هستی

هنجار هستی

چیزی شبیه تائو

هزار فامیل

در آستانه سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب هستیم، ضمن تبریک این ایام به همه باورمندان به انقلاب، در این توشتار در صدد بررسی یکی از آسیبهایی هستیم که پس از پیروزی انقلاب و شکل گیری نظام دچار آن شدیم و این آسیب سبب شد که جامعه دچار رقابت مضر و غیر سازنده در عرصه اقتصادی بشود که آسیبهای اجتماعی و اقتصادی بسیاری را برای کشور به همراه داشت.  

   همانطور که می دانید کشور ایران به کشور هزار فامیل معروف بود، و این کنایه از حضور هزار فامیل در عرصه اجتماعی ایران بود که منابع و منافع اصلی کشور به جیب ایشان سرازیر می شد و قرار بود که با انقلاب این منافع به نفع مردم مستضعف ایران مورد بهره برداری قرار گیرد. شکل گیری بنیادهایی نظیر بنیاد مستضعفان برای رسیدن به همین هدف طلایی بود. حضور این اشخاص متمول در جامعه ایران مرز بندی مشخصی در جامعه به وجود آورده بود و این باور را در ذهن توده مردم ایجاد کرده بود که هرگز نمی توانند به رده و رتبه افراد مشخصی در جامعه نائل شوند(هزار فامیل). این وضعیت در عین بی عدالتی ذهنیت جامعه را به یک آرامش می رساند و مردم را از تقلا کردن ها و دست و پا زدنهای بی مورد نجات می داد.  

   پس از انقلاب اکثر این هزار فامیل اموال بسیاری را در کشور برجا گذاشتند و فرار کردند. این اموال توسط نهادهای مربوط خصوصا بنیاد مستضعفان مصادره شد، اما متأسفانه در واگذاری آنها به مردم دقت لازم مبذول نگردید و کسانی توانستند با استفاده از روابط مرسوم در کشور به این اموال دسترسی پیدا کنند و یک شبه ره صد ساله را بپیمایند. این جمعیت تازه به دوران رسیده دیگر منسوبان به هزار فامیل سابق نبودند بلکه افراد کاملا عادی جامعه بودند. ثروتمند شدن سریع این افراد علاوه بر این که نسل جدیدی از ثروتمندان را به جامعه ارائه کرد، که خود آسیبهای اجتماعی نوکیسگی را به همراه داشت این ذهنیت را در تمامی اقشار اجتماعی ایجاد کرد که ظاهرا در شرایط موجود این امکان فراهم است که به سرعت ثروتمند شد، لذا رقابت شدیدی در جامعه برای کسب قدرت و ثروت شروع شد، و این رقابت علاوه بر خدشه دار کردن چهره اجتماعی و بروز آسیبهای متعدد، به دلیل محدودیت منابع سبب بروز مافیا در تجارتهای گوناگون شد که این خود عوارض گوناگون خود را داشت. 

نظرات 1 + ارسال نظر
Cassandan Djalili پنج‌شنبه 3 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 04:41

سلام سردار حسن شاطری (حسام خوشنویس) در جنگ هشت ساله کشته نشد در جنگ سوریه فدای آقای اسد شد. دخالت آقای احمدی‌نژاد و دولتش در امور سوریه این بیچاره را به کشتن داد. خودمون نون نداریم بخوریم حالا این دلا وران را هم می‌فرستیم شهید بشوند. آقای احمدی‌نژاد اول مردم ایران را با افتضاح اقتصادی یتیم کردید بعد بچه‌های این سالار حسام خوشنویس را.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد