هنجار هستی

هنجار هستی

چیزی شبیه تائو
هنجار هستی

هنجار هستی

چیزی شبیه تائو

چند سخن حکیمانه ( قسمت بیست و نهم )

امام علی ( علیه السلام ) می فرمایند:  

   یا دانشمند باشید یا جویای دانش که اگر هیچ یک از اینها نباشید، پیرو باد می شوید. 

 

   اگر انسان فهمیده یا در جویای فهم نباشد، آنگاه این جو اجتماعی است که او را چون کاهی بی قدر و مقدار به هر سو که بخواهد می برد. و در زمانه ما وظیفه اصلی جو سازی به عهده رسانه ها و در رأس آنها تلویزیون است. اصلا به نظر می رسد، اشاره روایات اسلامی به ظهور فردی به نام دجّال در آخرالزّمان که یک چشم در پیشانی دارد، و با ساز و آواز و جادو و جمبل مردم را به دنبال خود می کشد، و تنها مؤمنان حقیقی هستند، که از آن پرهیز کرده لعنتش می کنند، مانیتور تلویزیون است. و انصافا چه بد رسانه ایست این تلویزیون. آمار نشان می دهد، که 80% اوقات فراغت مردم ایران صرف تماشای تلویزیون می شود، و در برخی خانواده ها تلویزیون در تمامی ساعات بیداری افراد خانه روشن است.  

   اما این که چگونه می شود، از جو گیر شدن رها شد، و دانشجو ماند یا دانشمند شد. در قرآن توصیه بسیار شایسته ای به افراد جویای حقیقت شده، و به ایشان بشارت داده شده است: 

فبشر عبادی اللذین یستمعون القول فیتبعون احسنه 

بشارت باد بر بندگانی که سخن ها را می شنوند و بهترین آن را انتخاب می کنند. 

 

امام صادق ( علیه السلام ) نیز برای زمان ما توصیه ای دارند مبنی بر این که در زمانی که حق و باطل ممزوج شده، و تشخیص حق از باطل دشوار است، آراء را در مقابل هم قرار دهید ( تضارب آراء ) تا از این تقابل حق از باطل مشخص شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد