هنجار هستی

هنجار هستی

چیزی شبیه تائو
هنجار هستی

هنجار هستی

چیزی شبیه تائو

کتاب خسارت

قرآن جز خسارات به ظالمان نمی افزاید( اسراء/82 )


   حضرت علامه طباطبایی در جلد سیزدهم ترجمه تفسیر المیزان ص308 در خصوص این آیه معقتد است از آنجا که ظالمان در مقابل مؤمنان آمده است، مقصود کافران هستند.

   ایشان خسارت را شامل حال کسانی می دانند که اصل سرمایه را از دست داده اند. و بر این اساس کافران را دو دسته می دانند:

1.      کسانی که هنوز از سرمایه معنویشان، که همان فطرت انسانی است، چیزی باقی مانده است.

2.      کسانی که کاملا این سرمایه را باخته اند.

   ایشان معتقد است: دسته اول از آن جهت که بی دلیل نعمت قرآن را کفران می کنند، متأسفانه این عملشان سبب می شود، که از آن سرمایه باقی مانده نیز چیزی کاسته شود. اما دسته دوم هیچ تأثیری از قرآن نمی گیرند.


   پس بکوشیم که هیچگاه بدون دلیل و به صرف این که از چیزی خوشمان می آید، یا بدمان می آید، به رد یا اثباتش نپردازیم، که این رفتار سبب از بین رفتن سرمایه معنویمان ـ که همان فطرت انسانی است ـ می شود.


نظرات 1 + ارسال نظر
هیچ جمعه 7 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 08:00 http://mindzeinab2009.blogsky.com

ان الانسان لفی خسر الاالذین امنوا و عملوا الصالحات
یک پرسش :چه معیار مشخص و عینی وجود دارد که بتوانیم محک بزنیم و میزان سود و زیان سرمایه معنوی را برای خودمان تعیین کنیم ؟و ایا اساسا می توان امور کیفی را با معیارهای کمی سنجید ؟چگونه ؟ از انجا که خدا سریع الحساب است و هستی هم فرمول های بسیاردقیق و حساب شده ریاضی دارد
در عالم درون ادمی چگونه می توان به این فرمول ها دست یافت ؟

هیچ بسیار بسیار عزیز

از این که متواضعانه پرسش کردی، با وجود آن که دانشت قطعا بیش از من است، جای تقدیر دارد. من در حال تألیف کتاب تحقیقیی هستم با عنوان ضابطه مندی کمال در قرآن، در این کتاب کوشش شده به پرسشهای اصلی زیر پاسخ داده شود:
1ـ کمال از نظر قرآن چیست؟
2ـ آیا رسیدن به کمال از منظر قرآن ضابطه مند است؟ یعنی به قول شما آیا می توان با پیروی از یکسری فرمولها به کمال رسید؟ یا به قول فرمایش شما سرمایه معنوی خود را افزایش داد؟
3ـ اگر این مسیر فرموله است؟ این فرمولها چه هستند؟
4ـ اگر فرموله نیست، پس انسان چگونه به کمال می رسد؟

نتیجه این پژوهش به طور خلاصه گویای این است که تکامل انسان آن طور هم که تصور می شود، فرموله نیست، هر چند که اجرای یکسری فرمولها به این فرایند می توانند کمک کنند.
علت زجه های شبانه اولیای دین اسلام در پیشگاه خداوند آگاهی ایشان به این نکته است.
یا اگر می شنویم که حضرت رسول(ص) به حضرت زهرا(س) می فرمایند: به امید من نباش که من از عاقبت خودم نیز اطمینان ندارم.
گواه آگاهی ایشان به این نکته است.
هزار نکته باریکتر ز مو اینجاست زپیش آهوی این ره شیر نر برمد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد