هنجار هستی

هنجار هستی

چیزی شبیه تائو
هنجار هستی

هنجار هستی

چیزی شبیه تائو

چند سخن حکیمانه ( قسمت دوازدهم )

سعی کنید ذهنتان را از پرسه زدن باز دارید، و آن را به یگانگی ابتدایی با هستی برسانید.


توضیح:

یکی از مهمترین عواملی که آرامش زندگی ما را از بین می برد، و ما را از بسیاری مواهب محروم می کند، نا توانی ما در کنترل ذهن است، ذهن ما بالطبع تمایلات درونی ما مرتب بی هدف از این سو به آن سو می رود، و قوا و انرژیهای مثبت و منفی ما را به این سو و آن سو می برد، و هدر می دهد. بنابراین یکی از مهمترین کارهایی که انسان باید انجام دهد، کسب تمرکز ذهنی است. این مهم رخ نمی دهد، مگر آن که در جان انسان و یا در قلب او عشقی، یا اراده ای برای یافتن هدفی موج بزند، که به یمن آن بتوان ذهن را بر روی هدف مورد نظر متمرکز کرد، و از پراکندگی آن و قوای انسان جلوگیری نمود.

حضرت علی ( علیه السلام ) می فرمایند:


اگر این آشوب بسیار در دلهایتان و این گفتار بسیار بر زبانهایتان نبود، هر آینه می دیدید آنچه را که من می بینم، و می شنیدید، آنچه را که من می شنوم.


علامه سید محمد حسین تهرانی در کتاب « لبّ اللباب در سیر سلوک اولی الالباب »، نخستین وظیفه سالک را کنترل ذهن می دانند، و از آن به عنوان « نفی خواطر » یاد می کنند. و انجام آن را با کمک تمرکز بر ذکر خدا میسر می دانند.

نظرات 1 + ارسال نظر
هیچ سه‌شنبه 13 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 10:22 http://mindzeinab2009.blogsky.com

رساله لب اللباب رساله ای بسیار عالی و سودمند در جهت پیمودن راه بیکرانه ادمیت و نیل به فوز عظیم فنا در حقیقت هستی و یگانه شدن با ان است در همان کتاب می فرماید :جان همه روز از لگدکوب خیال وززیان و سود و از بیم زوال
نی صفا می ماندش نی لطف و فر نی به سوی اسمان راه سفر ...خدا توفیق دهد که شعله شوق دیدار خود را در وجود ما بیفروزد تا این سیر انفسی تامرحله انمحاء نفس در ذات حضرت بپیماییم

سلام هیچ عزیز

برایت آرزوی بهترینها دارم. به امید این که به تمام خواسته های بلندت برسی، و روحت در پناه لطف و رحمت خدا آرام گیرد. و به اطمینان برسی.

یا ایتها النفس المطمئنة ارجعی الی ربک راضیة مرضیة فادخلی فی عبادی وادخلی جنتی

این آیه می رساند، برای آن که انسان مخاطب خطاب ارجعی پروردگارش شود، باید نفسش به اطمینان برسد. و به اطمینان نمی رسد، مگر آن که داخل در عبادت خدا شود. عبادتی که اصل آن همان یاد پرودگار است. چرا که مقام اطمینان از ذکر ناشی می شود.

الا بذکر الله تطمئن القلوب

در پناه خدا باشی، اهل نماز و ذکر باشی. دوستدارت نستوه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد