هنجار هستی

هنجار هستی

چیزی شبیه تائو
هنجار هستی

هنجار هستی

چیزی شبیه تائو

چند سخن حکیمانه( قسمت ششم )

همیشه ساده بیاندیشید.

در مشاجرات عادل و بخشنده باشید.

در حکومت سعی در فرمانروایی و تسلط نداشته باشید.

در کار، آن چیزی را انجام دهید، که از آن لذت می برید.

در زندگی خانوادگی همیشه در دسترس و حاضر باشید.


توضیح:

مطالب واضح است، فقط در باره سادگی و ساده اندیشی باید بگویم: سادگی نفس و سادگی اندیشه در حقیقت یافتن گوهر فطرت انسان است، و رمز تولد دوباره. که طبق فرمایش  حضرت عیسی (ع): « به ملکوت آسمانها نخواهد رسید، مگر کسی که دوباره متولد شود ».

قرآن به این گوهر در سوره شمس اشاره زیبایی دارد:


و نفس و ما سویها فالهمها فجورها و تقویها قد افلح من زکیها و قد خاب من دسیها

سو گند به نفس و آن کس که آن را متعادل آفرید، سپس زشتی و زیبایی حیاتش را به او الهام کرد. رستگار شد، آن کس که آن را پاک داشت، و بدبخت شد آن کس که آن را آلود.


اشاره به نفس متعادل در این آیه اشاره به فطرت اولیه انسان است، که قابلیت ادراک درستی و نادرستی را دارد. ولی انسان این نفس را آلوده می کند، و آن را از تعادل خارج کرده، و این قابلیت را از آن می گیرد؛ لذا دچار سرگشتگی و پریشانی و بد عاقبتی می شود.

سادگی و ساده اندیشی اشاره ایست به بازگشت انسان به فطرت اصیل و اولیه انسانیش، که  به سرگشتگیهای انسان خاتمه داده، و او را به ملکوت آسمانها و الهام نیکیها و پرهیز از بدیها فرامی خواند. یا به تعبیر بسیار زیبای حضرت عیسی (ع) به انسان تولد دوباره می بخشد.

نظرات 1 + ارسال نظر
هیچ شنبه 3 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 22:09 http://mindzeinab2009.blogsky.com

شاید اگر ما ادم ها از مونولوگ به سوی دیالوگ سیر کنیم بتوانیم به ان سلامت و تعادل نخستین بازگردیم و ...

سلام هیچ عزیز

پیش از هر چیز امیدوارم خوب و خوش و در سایه رحمت خداوند باشی، که زندگی بدون آن هیچ ارزشی ندارد. منظورت را از منولوگ و دیالوگ درست نفهمیدم، آیا اصلا در این مسیر دیالوگ معنا دارد؟ آیا در این مسیر دویی هست که بتوان برایش دیالوگ تعریف کرد؟
اما اگر منظورت از منولوگ پایان دادن به گفتگوهای درونی ناشی از دغدغه های نفسانی است، که در قرآن از آن با لفظ « تکاثر » به معنای توجه به کثرت ناشی از میل به دنیا و تعلقات آن است، که سخن درستی است. انسان باید همت خود را یکی کند. یا دل به آن سو بسپارد، و گفتگوی خود را خدایی کند، و یا دل به این سو بسپارد. در غیر این صورت مثل من « خسر الدنیا و الآخرة » می شود.
برایم خیلی دعا کن منهم دعا گو هستم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد