هنجار هستی

هنجار هستی

چیزی شبیه تائو
هنجار هستی

هنجار هستی

چیزی شبیه تائو

چند سخن حکیمانه

نامی که بتوان آن را ذکر کرد، نامی ماندگار نخواهد بود. 

آنچه نمی توان برایش نامی نهاد، حقیقت جاوید است. 

رها از آرزوها می توان اسرار را درک کرد.  

در بند آرزوها تنها می توان جلوه ها را دید. 

 

توضیح: در آموزه های دین اسلام اسمائی برای خدا بیان شده و به ما توصیه شده خدا را با آنها بخوانیم. اما همواره به ما توصیه شده که به همراه حمد تسبیح بگوییم. یعنی در عین وصف خدا با این اسماء غافل نشویم که خدا از تمام این توصیفها پاک و مبرا است، و مفهوم کلمه « الله اکبر » هم همین است. یعن خدا برتر از آن است که در وصف آید. بنابراین خدا نامی است که هرگز نمی توان آن را به تمامی ذکر کرد پس همیشه ماندگار است. این مطلب در کلام پیامبر گرامی اسلام این گونه بیان شده است:  

ما عرفناک حق معرفتک و ما عبدناک حق عبادتک 

ما تو را آن گونه که حق شناخت تو بود نشناختیم و تو را آن گونه که حق عبادتت بود عبادت نکردیم. 

 

اما بخش دوم یعنی آنجا که گفته: « رها از آرزوها ... الخ »  

آرزوهای انسان او را محدود و در بند می کنند، و از او اجازه همراهی با هنجار هستی را می گیرند. و انسان نمی تواند گوهر وجود خود را هویدا کند. وقتی انسان از آرزو خالی شود، روح هستی در او دمیده می شود، و خواست انسان با خواست خدا یکی می گردد. اما در بند آرزوها حداکثر اتفاقی که برای انسان می افتد دیدن همان آرزوهاست، و تازه وقتی که آرزوها بر آورده می شوند، انسان می بیند چقدر درخواستهایش حقیر بوده است. اما اگر انسان از آرزوها خالی شود، نه جلوه حقیقت بلکه خود حقیقت را می بیند، و آنگاه روح و جانش سیراب می شود.  

البته بیان این مطالب ساده است، و عمل به آنها بسیار مشکل لطفا تصور نشود که نگارنده این سطور خود اهل این معانی است، بلکه از همه خوانندگان محترم می خواهم که برایم دعا کنید، که اهل این مفاهیم شوم.  

شرح این هجران و این خون جگر    این زمان بگذار تا وقت دگـر 

منتظر مطالب بعدی و سخنان حکیمانه دیگر باشید.

نظرات 1 + ارسال نظر
bahareh چهارشنبه 16 دی‌ماه سال 1388 ساعت 18:51

رها از آرزوها خیلی‌ سخت هست و به نظر میاد انگیزه آدمی‌ را برای تلاش می‌گیرد. شاید بهتر باشه آرزوهای بزرگ داشت و تلاش کرد ولی‌ رسیدن یا نرسیدن به آرزو مهم نباشد بلکه اصل مطلب تلاش باشد.

بهاره

حرف درستی است بدون آرزو شاید انگیزه ای برای تلاش نباشد، ولی این مطلب ناظر به کسانی است که توانسته اند، با هنجار هستی هماهنگ شوند، و یا در صدد هماهنگی با آن هستند، این افراد دیگر از خود و یا برای خود چیزی نمی خواهند، بلکه به دلیل هماهنگیی که با هستی یافته اند، اراده و خواست خود را با آن مسیر هماهنگ می کنند.
همان چیزی که در روایات اسلامی آمده، دست خدا دست آنها است، چشم خدا چشم آنها است و در نهایت خواست خدا خواست آنها است. و این مقام بسیار بلندی است. که در عرفان از آن به عنوان فنا یاد می شود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد