هنجار هستی

هنجار هستی

چیزی شبیه تائو
هنجار هستی

هنجار هستی

چیزی شبیه تائو

مشاهدات از راهپیمایی سیزدهم آبان

بنام خدا

 

مشاهدات از راهپیمایی روز سیزده آبان سال 1388

   از ابتدای صبح که به سمت محل کار می رفتم، به محض ورود به خیابان ولی عصر تجمع مأموران نیروی انتظامی در دو سمت خیابان جلب نظر کرد. از صبح شاهد بودم که اتوبوسهایی دانش آموزان را که اکثرا پرچم ایران در دست داشتند به سمت سفارت سابق آمریکا می بردند. رفته رفته ترافیک خیابان ولی عصر و خیابانهای اطراف زیاد شد، به طوری که عبور و مرور در این مسیرها کاملا مختل شده بود. ماموران انتظامی سعی می کردند، با هدایت خودروها، به روان سازی حرکت کمک کنند. از حدود ساعت یازده رفته رفته صدای شعار از خیابان ولی عصر شنیده شد، همکاران در اداره اغلب برای تماشای تظاهرات در اتاق ما که دید خوبی از دو جهت به خیابان ولی عصر دارد تجمع کرده بودند، و طبق معمول در این جور مواقع جو شوخی و خنده جریان داشت، در ساختمانهای اطراف هم مردم پای پنجره ها، روی بالکنها و حتی پشت بامها جمع شده، و مشغول تماشای حرکت مردم بودند. نیروی انتظامی برای جلوگیری از حرکت بیشتر مردم به سمت بالای خیابان ولی عصر خیابان را بست و مانع ادامه حرکت مردم شد، جمعیت پراکنده ای حدود هزار نفر در مقابل سدّ نیروها توقف کرده بود، و شعار نیروی انتظامی حمایت حمایت سر می داد. جمعیت لحظه به لحظه زیاد می شد، مأموران با مشاهده سیل جمعیت، از ترس این که مبادا درگیری پیش بیاید، یک قسمت از پیاده رو را باز کردند، تا مردم عبور کنند، این حرکت نیروها مورد تشویق مردم قرار گرفت و با کف زدن سپاس خود را ابراز کردند. وقتی که از حجم جمعیت کاسته شد، مجدد خیابان را بستند، و این روند چندین بار تکرار شد.

   مأموران مانع می شدند که مردم به سمت میدان ولی عصر حرکت کنند، و این ممانعتشان سبب برخی درگیریهای لفظی بین مردم و آنها می شد. بوی گاز اشک آور و نیز بوی دود ناشی از آتش زدن آشغالها فضای خیابان را پر کرده بود، مردم که مشخص بود، در نقاط مختلف توسط مأموران متفرق شده اند، دسته دسته و به صورت پراکنده از خیابان ولی عصر به سمت بالا حرکت می کردند. گاهی نیز درگیریهای محدود بین مأموران و مردم پیش می آمد، اما مشخص بود که استراتژی نیروی عادی انتظامی این بود که فقط از تجمع مردم خود داری کنند، و نگذارند مثلا یک جمعیت یک میلیونی در خیابان ولی عصر متشکل شود.

   با ادامه این روند، از بعد از ظهر رفته رفته سر و کله یگان ویژه، پلیس ضد شورش، نیروهای بسیج و لباس شخصی ها پیدا شد، که امروز بر خلاف روز قدس لباس شخصی ها کمتر از فرم مشخصی تبعیّت می کردند. متأسفانه این نیروها بر خلاف نیروهای عادی انتظامی دستور سرکوب داشتند، و با شدت به تجمعات حمله می کردند، و خشونت زیادی به خرج می دادند، اما مشاهده نشد که کسی را دستگیر کنند. این روند تا ساعت پانزده ادامه داشت، و از این ساعت به بعد رفته رفته جو خیابان ولی عصر عادی شد.

شعارها در این روز تقریبا همان شعارهای معمول بود، اما یک شعار جدید امروز برایم جلب نظر کرد: « یا حجة بن الحسن ریشه ظلمُ بکن ». این شعار که بر گرفته از شعارهای زمان جنگ است در آن زمان این گونه داده می شد: « یا حجة بن الحسن ریشه صدام بکن ». شعار جدید دیگر: « حسین باراک اوباما یا با اونا یا با ما » و شعار اختصاصی امروز: « سفارت روسیه لانه جاسوسیه ».

نظرات 1 + ارسال نظر
شاهد دوشنبه 25 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 14:22

سلام هنجار
مگه اینجا کلاس درس دانشگاهه؟
بخدا مباحث مهمی که می نویسی بدون تزیین و تصویرو...سنگینه و اینروزها اغلب آدمها دنبال نازکی کارن وکلفتی نون!!!
اصلا بیا این موضوع را جمع کن و چیزهای دیگه بذار.بعد هم اینکه کمتر بنویس که افراد حوصله کنن بخونن و یادداشت بذارن...
چند تا عکس بذار و....
بایدکه ناگهان
سیبی رها شود
سییی که حوا خورد
جواب جاذبه نیوتن بود

سلام شاهد
از این که لااقل حوصله می کنی و جواب می دهی ممنونم، سر فرصت روی حرفات فکر می کنم، و شاید روش کارم را عوض کردم، بذار لا اقل این بحث هویت را تمام کنم.
بازهم سپاس

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد