هنجار هستی

هنجار هستی

چیزی شبیه تائو
هنجار هستی

هنجار هستی

چیزی شبیه تائو

هویت بخش چهارم ( عناصر هویت ایرانیان )

باسمه تعالی

شناخت عناصر اصلی هویت ایرانیان

 

   از بررسی نظرات اندیشمندانی نظیر: دکتر داریوش شایگان، دکتر فرهنگ رجایی، دکتر داریوش آشوری، دکتر افروغ، استاد مطهری، دکتر مسکوب، دکتر سروش، امام خمینی، در خصوص عناصر هویتی ایرانیان می توان به نکات مشترکی رسید، که از این قرار است:

  1. تمامی اندیشمندان فوق عنصر ملیت ( ایرانی بودن ) را به عنوان یکی از عناصر اصلی هویت ایرانیان پذیرفته اند، تنها امام خمینی روی این موضوع تأکیدی در سخنانشان مشاهده نشد. بلکه می توان گفت ایشان اسلام را به عنوان تنها عنصر هویت ساز می شناختند، و سایر عناصر را در مقابل آن فاقد موضوعیت می دانستند.
  2. اندیشمندان فوق به جز آقای مسکوب دین به عنوان یکی از عناصر اصلی هویت ایرانیان در طول تاریخ معرفی کرده اند.
  3. عنصر تجدد نیز از جمله عناصری است که در نظر اندیشمندان فوق به جز آقای مطهری و امام خمینی، به عنوان عنصر هویت ساز ایرانیان قابل باز شناسی است.

   افراد فوق عناصر دیگری را نیز به عنوان عناصر هویتی ایرانیان معرفی می کنند، که اغلب با این عناصر سه گانه قابل جمع هستند. بر این اساس می توان گفت: عناصر سه گانه فوق اکنون عناصر اصلی ساختار هویتی ایرانیان را تشکیل داده و این نظر دقیقا با نظر دکتر سروش تطابق دارد. بنابراین ما نیز در ادامه این نوشتار بر همین مبنا سخن را ادامه می دهیم، و به نسبت و رابطه این عناصر خواهیم پرداخت. لطفا نظرات خود را در این خصوص برایمان بنویسید. 

نظرات 1 + ارسال نظر
شاهد یکشنبه 19 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 00:43

سلام
راستش مباحث تخصصی است
آیا بدون مطالعه در این حوزه ها مجاز به اظهار نظر هستیم؟
البته نظر و برداشت شخصی می توان داشت ولی به نظرم از وجه تخصصی بودن مطلب دور می شویم.
حالا یک سوال !
چرا مردم ایران جمع اضدادند ؟! چه فردی و چه اجتماعی!
و آیا چه نوع زندگی اجتماعی جوابگوی نیازها وخواسته های ایرانیان است؟
جواب سیاسی ممنوع !!!
فقط از منظر جامعه-روان-مردم شناختی!!!
واپسین سوال !
جسارتا چرا وبلاگت عکسی- طرحی ....ندارد؟!

سلام شاهد
از این که دوباره مرا مورد لطف قرار دادی ممنون نمی دانم اگر تو هم گاهی ما را به پیغامی ننوازی من با این همه بی کسی چه کنم. بگذریم. برای پاسخ سوالت لطفا تا پایان بحث مارا همراهی کن، امیدوارم قدری به جواب نزدیک شوی. از این که وبلاگ بی عکس و سوت و کوری دارم عذر خواهم راستش را بخواهی یاوری در این مسیر نیافته ام که همراهیم کند، خودم هم بیش از این نمی توانم وقت بگذارم. به امید سلامتی و موفقیت. علوی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد