هنجار هستی

هنجار هستی

چیزی شبیه تائو
هنجار هستی

هنجار هستی

چیزی شبیه تائو

ایران بین دو انقلاب قسمت بیست و یکم(نظم یافتن اوضاع داخلی ایران و سلطنت رضا شاه)

او با کودتایی که تحت حمایت انگلستان و سرمایه داران و زمین داران انجام شد، تهران را فتح کرد. او نخست به شاه اطمینان داد که کودتا برای حفظ سلطنت است و به او پیشنهاد داد که سید ضیاء را به عنوان نخست وزیر انتخاب کند. شاه نیز اطاعت کرد و سیدضیاء هم مقام را پذیرفت اما از پذیرش لقبی که از سوی شاه به او اعطا شد، سرباز زد و تبدیل به نخستین نخست وزیر بی لقب ایران شد. دولت جدید تمامی قراردادها و امتیازات خصوصا قرارداد 1919 با انگلستان و نیز قراردادهایی که با روسیه بسته شده بود را لغو کردند و زمینه خروج ارتشهای روسیه و انگلیس را از خاک ایران فراهم کردند. به نظر می رسید کودتای رضاخانی امکان تجزیه ایران را از بین برده و زمینه نجات ملی را فراهم خواهد کرد.

    رضا شاه با قابلیتهایی که از خود نشان داد توانست تمامی آشوبها و تمایلات تجزیه طلبانه در کشور را سرکوب کند و نظم و امنیت را به کشور باز گرداند. او میرزا کوچک خان در گیلان، پسیان در خراسان، سمیتقویی کرد را در آذربایجان و شورشهای اکراد را در کردستان، شیخ خزعل را در خوزستان و شورش بلوچها و عشایر لر و ترک و نیز ترکمن ها را در گلستان را سرکوب کند و تمامیت ارضی ایران را به آن بازگرداند. او به تدریج توانست با جلب همکاری گروه های مختلف به نخست وزیری ایران برسد و در ادامه با رأی مجلس ملی در [1]1304 حکومت قاجار خلع و سلطنت به رضا شاه رسید. این انتقال قدرت در کشور به آرامترین شیوه ممکن صورت پذیرفت و تقریبا هیچ مخالفتی را بر نینگیخت. این وضعیت نشانگر آن است که اقبال عمومی برای خلع سلطنت قاجار و انتقال قدرت به رضا شاه در کشور وجود داشت. شاید تنها مخالفان این وضعیت خود احمد شاه و اطرافیان نزدیک او بودند که ایشان نیز نتوانستند دردسری تولید کنند. احمد شاه به پاریس رفت و تا پایان عمر در آن کشور سکونت داشت.

    رضا خان با همکاری حزب اصلاح طلب و محافظه کاران در مجلس ملی چهارم توانست سلطنت را بدست آورد. رضا خان نیز به منافع ایشان کمک کرد. او به آمریکایی ها تمایل نشان داد و برخی امتیازات و منافع را به ایشان اعطا کرد.



[1] . سلطنت او تا 1320 ادامه یافت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد