هنجار هستی

هنجار هستی

چیزی شبیه تائو
هنجار هستی

هنجار هستی

چیزی شبیه تائو

قیمتی شویم (قسمت دوم)

    برای قیمتی شدن و شایسته خدا شدن و اهل « لا إله إلا الله » شدن، باید خود را با امور قیمتی همراه کرد. قرآن می فرماید:

إلیه یصعد الکلم الطیب و العمل الصالح یرفعه(فاطر/10)

به سوی او کلمه پاک صعود می کند، و عمل صالح سبب رفعت کلمه پاک است.

    در این آیه کلمة پاک، جانِ پاکِ انسان است، که شایستة صعود به سوی خدا و تقرب به اوست. و عمل صالح مرحله به مرحله جان آدمی را پاکتر و شایسته تر برای تقرب به خدا می کند.

   برای تبدیل شدن به « کلمة پاک » و قیمتی شدن و تقرب به خدا توصیه های زیر تقدیم می شود.

   نخست باید به فرمایش امام علی (علیه السلام) توجه کرد.

الناس ثلاثة ، فعالم ربّانی ومتعلّم على سبیل النجاة و همج رعاع اتباع کل ناعق یمیلون مع کل ریح لم یستضیئوا بنور العلم و لم یلجأوا إلی رکن وثیق(نهج البلاغه فیض الإسلام، ص1155).

مردم سه دسته اند: عالم ربانی، جویندگان راه نجات و مگسان کوچک و ناتوان که هر آوازی را همراهی کنند، و از هر سو که باد بوزد با آن همسو شوند. ایشان از نور دانش روشنی نطلبیده اند و به تکیه گاه استواری پناهنده نشده اند.

    برای طی این مسیر یا باید عالم ربانی شد و یا باید در جستجوی مداوم دانش الهی و کوشش دائم برای عمل به دانسته ها بود. منظور از جستجوی دانش الهی، صرفا جستجوی آراء و عقاید گوناگون در لابلای کتابها، گفته ها و نوشته ها نیست هر چند چنین جستجویی قطعا بخشی از کار می باشد اما برای حقیقت جویی و حقیقت یابی نخست باید آزاد اندیش و اهل تفکر باشیم، دوم باید مسئله و دغدغه داشته باشیم، سوم باید نیک اندیش و نیک بین باشیم و از روش درست به تحقیق بپردازیم و چهارم این که این تلاش را مستمراً و به قول پیامبر بزرگ اسلام « من المهد إلی اللحد » ادامه دهیم. کسب دانش الهی، یکی از واجبات دین اسلام است که می توان آن را با کمترین محدودیت دنبال کرد.

بدون محدودیت جنسی: « طلب العلم فریضة علی کل مسلم و مسلمة»[1].

 بدون محدودیت زمانی: «اطلبوا العلم من المهد إلی اللحد»[2].

 بدون محدودیت مکانی: « اطلب العلم ولو بالصین »[3].

در هر حال: « طلب العلم فریضة فی کل حال »[4]‌.

 بدون توجه به شخص یا شخصیت آموزنده: « خذ الحکمة ممّن أتاک بها و انظر إلى‏ ما قال‏ و لا تنظر إلى من قال‏»[5].

به صورت آفاقی و انفسی: «سنریهم آیاتنا فی الآفاق و فی انفسهم حتی یتبین لهم أنه الحق»[6](فصلت/53).

پنجم این که مراقب باشیم دانشمند شویم و نه دانش زده. قرآن در وصف انسانهای دانش زده می فرماید:

ذرهم فی خوضهم یلعبون(انعام/91)

رهاشان کن تا در ژرف اندیشی بیهوده شان به بازی مشغول باشند

    پس از موفقیت در کسب دانش الهی، باید خالصانه به آن عمل کنیم. کسب دانش الهی و عمل به دانسته ها روش عام دین اسلام برای قیمتی شدن و تقرب به خداست.



[1]. بحار، ج1، ص177.

[2] . نهج الفصاحة، ص218.

[3] . بحار، ج1، ص177.

[4] . بحار، ج1، ص 172.

[5] . غرر الحکم و درر الکلم؛ ص361.

[6] . آیاتمان را در بیرون و درون جانشان به ایشان می نماییم، تا برایشان روشن شود که او حق است.

نظرات 1 + ارسال نظر
نسیم یکشنبه 24 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 13:29

مطلب خوبیه...یکمی آرومم کرد...خصوصا سوره انعام آیه 91

سال نو و عید نوروز شما هم مبارک...
با آرزوی بهترینها برای استاد خوبی که همیشه حضورش و مطالبش مثل رنگ و طرح وبلاگشه
سبز بی ریا تازه

سلام نسیم جان، خوب و سلامت باشی. مرسی از حضور سبر خودت و این که وبلاگو سبز کردی و با حضورت سبزتز می کنی. همیشه زنده و شاد باشی سال نو تو هم مبارک باشه در پناه خدا سال و سالهای خوبی در پیش داشته باشی.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد