X
تبلیغات
پخش زنده جام جهانی

هنجار هستی

چیزی شبیه تائو

قیمتی شویم (قسمت دوم)

یکشنبه 24 اسفند‌ماه سال 1393 12:54 نویسنده: نستوه چاپ

    برای قیمتی شدن و شایسته خدا شدن و اهل « لا إله إلا الله » شدن، باید خود را با امور قیمتی همراه کرد. قرآن می فرماید:

إلیه یصعد الکلم الطیب و العمل الصالح یرفعه(فاطر/10)

به سوی او کلمه پاک صعود می کند، و عمل صالح سبب رفعت کلمه پاک است.

    در این آیه کلمة پاک، جانِ پاکِ انسان است، که شایستة صعود به سوی خدا و تقرب به اوست. و عمل صالح مرحله به مرحله جان آدمی را پاکتر و شایسته تر برای تقرب به خدا می کند.

   برای تبدیل شدن به « کلمة پاک » و قیمتی شدن و تقرب به خدا توصیه های زیر تقدیم می شود.

   نخست باید به فرمایش امام علی (علیه السلام) توجه کرد.

الناس ثلاثة ، فعالم ربّانی ومتعلّم على سبیل النجاة و همج رعاع اتباع کل ناعق یمیلون مع کل ریح لم یستضیئوا بنور العلم و لم یلجأوا إلی رکن وثیق(نهج البلاغه فیض الإسلام، ص1155).

مردم سه دسته اند: عالم ربانی، جویندگان راه نجات و مگسان کوچک و ناتوان که هر آوازی را همراهی کنند، و از هر سو که باد بوزد با آن همسو شوند. ایشان از نور دانش روشنی نطلبیده اند و به تکیه گاه استواری پناهنده نشده اند.

    برای طی این مسیر یا باید عالم ربانی شد و یا باید در جستجوی مداوم دانش الهی و کوشش دائم برای عمل به دانسته ها بود. منظور از جستجوی دانش الهی، صرفا جستجوی آراء و عقاید گوناگون در لابلای کتابها، گفته ها و نوشته ها نیست هر چند چنین جستجویی قطعا بخشی از کار می باشد اما برای حقیقت جویی و حقیقت یابی نخست باید آزاد اندیش و اهل تفکر باشیم، دوم باید مسئله و دغدغه داشته باشیم، سوم باید نیک اندیش و نیک بین باشیم و از روش درست به تحقیق بپردازیم و چهارم این که این تلاش را مستمراً و به قول پیامبر بزرگ اسلام « من المهد إلی اللحد » ادامه دهیم. کسب دانش الهی، یکی از واجبات دین اسلام است که می توان آن را با کمترین محدودیت دنبال کرد.

بدون محدودیت جنسی: « طلب العلم فریضة علی کل مسلم و مسلمة»[1].

 بدون محدودیت زمانی: «اطلبوا العلم من المهد إلی اللحد»[2].

 بدون محدودیت مکانی: « اطلب العلم ولو بالصین »[3].

در هر حال: « طلب العلم فریضة فی کل حال »[4]‌.

 بدون توجه به شخص یا شخصیت آموزنده: « خذ الحکمة ممّن أتاک بها و انظر إلى‏ ما قال‏ و لا تنظر إلى من قال‏»[5].

به صورت آفاقی و انفسی: «سنریهم آیاتنا فی الآفاق و فی انفسهم حتی یتبین لهم أنه الحق»[6](فصلت/53).

پنجم این که مراقب باشیم دانشمند شویم و نه دانش زده. قرآن در وصف انسانهای دانش زده می فرماید:

ذرهم فی خوضهم یلعبون(انعام/91)

رهاشان کن تا در ژرف اندیشی بیهوده شان به بازی مشغول باشند

    پس از موفقیت در کسب دانش الهی، باید خالصانه به آن عمل کنیم. کسب دانش الهی و عمل به دانسته ها روش عام دین اسلام برای قیمتی شدن و تقرب به خداست.



[1]. بحار، ج1، ص177.

[2] . نهج الفصاحة، ص218.

[3] . بحار، ج1، ص177.

[4] . بحار، ج1، ص 172.

[5] . غرر الحکم و درر الکلم؛ ص361.

[6] . آیاتمان را در بیرون و درون جانشان به ایشان می نماییم، تا برایشان روشن شود که او حق است.

نظرات (1)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
ایمیل (پنهان میماند) :
وب/وبلاگ :
متن نظر :
نسیم
مطلب خوبیه...یکمی آرومم کرد...خصوصا سوره انعام آیه 91

سال نو و عید نوروز شما هم مبارک...
با آرزوی بهترینها برای استاد خوبی که همیشه حضورش و مطالبش مثل رنگ و طرح وبلاگشه
سبز بی ریا تازه
امتیاز: 0 0
پاسخ:
سلام نسیم جان، خوب و سلامت باشی. مرسی از حضور سبر خودت و این که وبلاگو سبز کردی و با حضورت سبزتز می کنی. همیشه زنده و شاد باشی سال نو تو هم مبارک باشه در پناه خدا سال و سالهای خوبی در پیش داشته باشی.