هنجار هستی

هنجار هستی

چیزی شبیه تائو
هنجار هستی

هنجار هستی

چیزی شبیه تائو

روش عرفان

ویژگی حیات زمینی، اسارت در بند عادت ها و تکرارها و گرفتاری در اوهام و هوسهای نفس و ترس از خطر و گذر است. اما در این بین برخی حوادث و سوانح یا پاره ای مجاهدتها سبب می شوند، فرد متوجه جذبه های اصیل خود شود. این فرصت به لطف الهی برای همگان فراهم می شود[1] اما تنها معدودی از افراد در صدد توجه به آن چه در آن آنات یافته اند بر می آیند، و اکثرا به حیات غافلانه و خواب زده خویش ادامه می دهند[2]. روش عرفان برای گذر از وضعیت موجود و دست یابی به ظرفیتهای نهفته در خویشتن و جهان، تحمل ریاضت و گذر از امتحان ها و ابتلائات سخت است. ریاضت عبارت از کوشش برای بازداشتن قوا و حواس انسان، از هرچه خارج از خویشتن و معطوف کردن آنها به خویش است زیرا صرف توان نفس در امور خارج از خود، او را از پرداختن به اصلاح و جستجوی خود منصرف می سازد و نیروی آن را در خدمت به فرمان های نفس پراکنده می کند. ابن سینا در کتاب اشارات و تنبیهات البته با نظر به عرفان الهی می نویسد:

     نخستین درجة حرکات و سلوک عارفان آن چیزی است که خود عارفان آن را اراده می نامند و آن چیزی است که بر کسی که با یقین برهانی مستبصر شده یا با ایمان قلبی تصدیق پیدا کرده عارض می گردد و آن میل و رغبت و چنگ زدن به بند استوار است و در نتیجه سرّ و باطن او به عالم قدس حرکت می کند تا به روح اتصال برسد و چندی که درجة او این است، او مرید خوانده می شود سپس او به ریاضت نیازمند است و ریاضت متوجه سه هدف است: اول دور ساختن غیر حق از راه حق، دوم تابع ساختن نفس امّاره به نفس مطمئنه تا قوای تخیّل و وهم به سوی توهمات مناسب با امر قدسی کشیده شودند و از توهمات مناسب جهان زیرین و خاکی روی گردان شوند. سوم لطیف ساختن درون برای تنبه و آگاهی(نمط نه، فصل هفتم و هشتم).

     هدف نهایی جمیع ادیان و مذاهب و صاحبان اعمال مخصوص کشف حقایق نفس و تأیید و تکمیل آن در شعور و اراده، رسیدن به قوا یا حقیقت نفس به گونه ای که انسان به نیرویی برسد، که فارغ از تمامی نظام اسباب و علل آنچه نفس اراده می کند را بدست آورد و این جز از طریق پرهیز دادن آن از امور خارجی میسر نمی شود. برای نیل به این هدف واحد هر دینی روشهای خاص خود را دارد.



[1]. إ انّ لربکم فی ایام دهرکم نفحات الا فتعرضوا لها (بحارالانوار، ج 68، ص221).

حوادثی چون ترس شدید، شادی فوق العاده، عشق، اضطرار، بیماری و ... زمینه این توجه را فراهم می کنند.

[2]. یونس/22و23 ـ عنکبوت/65


نظرات 1 + ارسال نظر
نسیم سه‌شنبه 19 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 15:43

اووووووووووووومدم استاد
دو مطلب آخری که گذاشتین خیلی دوست دارم....
حس نو بودن میده بهم...لذت بردم
دوست دارم در موردش باشما صحبت کنم
آخه می خوام اگه اذیت نمیشین یه عالمه سوال بپرسم

سلام و درود. زنده و نو باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد